czwartek, 4 lipca 2013

Szlakami PKM Bytom

"Szlakami PKM Bytom" - taki tytuł nosiła impreza z dnia 29 czerwca 2013. Pierwotnie była ona zaplanowana wozem Jelcz M11 #006 od P. Bogdana Trestki, lecz kilka dni przed imprezą uległ on awarii. W związku z tym, zmieniono wóz na Jelcz 120MM/2 #0306 od PKM Świerklaniec. Wóz nie miał nic wspólnego z PKM Bytom, dlatego dodano też drugi tytuł, "10 Lecie Jelczy 120MM/2 w PKM Świerklaniec". Na 10 zaplanowano rozpoczęcie imprezy na dworcu w Bytomiu. Ja zjawiam się ok. 9:15, gdzie czekał już na mnie kol. Tomek, później jeszcze dołączył Piotr i Patryk. Po krótkiej rozmowie, o 10 zjawia się nasz wóz. Na początek wykonuję dwie fotki:


Przed wejściem, kupiłem bilet na ten przejazd, który kosztował 30 złoty. Foto:

Po zakupie biletu wsiadłem już do pojazdu, gdzie wykonałem parę zdjęć:




Po tym, jak wszyscy już zajęli miejsca siedzące, odbyło się sprawdzanie listy obecności :D Kierowca Darek, który pracował w PKMie Bytom, jak i jego żona, Basia(była konduktorką), przemówił krotką historię tego PKMu. Około 10:15 ruszyliśmy w kierunku dawnej zajezdni, która znajdowała się przy ulicy Witczaka. Aktualnie znajduje się tam już tylko dawna hala napraw/postojowa autobusów, tylko zamiast MIGów czy Ikarusów znajduje się tam jakaś myjnia i chyba warsztat. Tam wykonuję parę zdjęć, odbył się tam również pierwszy zbiornik.



Po wykonaniu tych zdjęć ruszyliśmy w dalszym kierunku, trasą linii 608/708 do Radzionkowa, mijajac po drodze dawny plac postojowy na ulicy Piekarskiej. Tam jednak, nie zatrzymaliśmy się. Z uwagi na to, ze jechaliśmy 120-tką nie MIGiem, i aby było coś związanego z drugim tytułem imprezy, postanowiliśmy jechać do Tarnowskich Gór przez Świerklaniec a nie przez Stroszek. Po drodze odbyła się pierwsza kontrola biletów. Akurat wszyscy posiadali ważny bilet na przejazd, więc nikt nie dostał mandatu, ani nie musiał wysiadać :D Wyjeżdżając z Radzionkowa, jechaliśmy nie po trasie, bo PKM Bytom tam nie docierał. W Świerklańcu odbył się fotostop, sikostop jak i sklepostop :D Tam wykonałem cztery fotki:



Z rana pogoda była nieprzyjemna, pochmurno, trochę zimno i jeszcze deszcz. Od Świerklańca pogoda zaczęła się zmieniać na dobre, tylko czasami te słońce przeszkadzało, bo zdjęcia nie zawsze wychodziły :P Po zgromadzeniu zapasów ruszyliśmy w dalszą drogę. Za zgodą dyrekcji zajezdni mogliśmy wykonać rundę dookoła zajezdni, mijając przy tym, #0307, brata naszego wozu, który niedawno wrócił z komisu z Katowic Załęża, różne MANy, Mercedesy i Solarisy. Po wyjeździe z zajezdni na przystanku stał #083, MAN od Nowaka na 145, którego nie dawno kupił. Do Tarnowskich Gór pojechaliśmy trasą linii 780, ale wariantem, czyli przez Nowe Chechło. Trzeci fotostop tego dnia odbył się w Nowym Chechle na ulicy Powstańców.


Następnym punktem tej imprezy był Przystanek Europa, czyli nowo odnowiony dworzec w Tarnowskich Górach. Niektórzy ludzie się na nas patrzeli, jakby nigdy w życiu nie widzieli człowieka :D Następna osoba,   która się tak dziwnie patrzyła, lecz nie na nas, tylko na autobus, tak jakby pierwszy raz widział autobus (pewnie Jelcza :P) to był kierowca wozu #082 od Nowaka, który jeździ u mnie na 83 :D Tam również wykonałem kilka zdjęć:


Tutaj już włączyliśmy się w teren PKMu Bytom, lecz do następnego postoju jechaliśmy jeszcze linią PKM Świerklaniec, jako 64 do Starych Tarnowic Pętla. Na pętli wykonałem dwa zdjęcia:


Jako 735 pojechaliśmy do Kopalni Zabytkowej, przez Osadę Jana oraz Bobrowniki. Tutaj odbył się jeden z najlepszych fotostopów w tym dniu. Parę osób poleciało w najbliższe pole, w tym Ja :D


Kolejnym punktem imprezy były po raz kolejny Stare Tarnowice, lecz tym razem Górnośląskie Centrum Rehabilitacji. Tam dotarliśmy jako linia 135. W trakcie jazdy można było przeglądnąć różne ulotki, które swego czasu PKM Bytom wydawał, oraz róż wycinki z gazet o tym PKMie. Podczas podróży, Darek opowiadał jak wyglądała praca w PKMie, czy o tym, jak doszło do upadłości tego PKMu. Przy ośrodku Rehabilitacji wykonałem jedno zdjęcie i wraz z Kol. Tomkiem pobiegliśmy na pobliskie rondo, które znajduje się w tutejszym parku:


Oraz parę zdjęć z ronda:


Następnie pojechaliśmy linią 80 do Gliwic. W drodze do Zbrosławic, gdzie odbył sie pierwszy postój na tej trasie, mijaliśmy wiadukt kolejowej dawnej linii łącząca Zabrze Mikulczyce z Brynkiem w Tworogu. W Zbrosławicach odbył się fotostop na tle jakiejś wieży.


Następnym postojem na trasie do Gliwic, był Kamieniec. Na pętli przy szkole wykonałem trzy fotki:


Dalej jako linia 80 pojechaliśmy do Skrzyżowania w Świętoszowicach, gdzie był kolejny fotostop. Linia ta, miała jeszcze kilka lat temu, planowy postój, 5 minut, na tym przystanku, lecz nie wiem z jakiego powodu :P


Po wykonaniu tych zdjęć, po raz kolejny z Tomkiem pobiegliśmy kawałek, w kierunku Przezchlebia. Tam wykonałem parę takich zdjęć:


Do Przezchlebia jedziemy linią 288. Warto tutaj zwrócić uwagę, że w dni wolne nie dociera tu żaden liniowy autobus ... Trasa ma wiejski klimat, a oto właśnie chodzi w Jelczu :P Co prawda, nie MIG, ale Jelcz. W Przezchlebiu zatrzymujemy się przy dawnym dworcu kolejowym. Jako, że nie jestem miłośnikiem tylko komunikacji miejskiej, ale i również kolei, w pierwszym kroku na Przezchlebiu poszedłem z Tomkiem focić pozostałości po dawnej linii Bytom Główny - Wrocław Główny.
Widok w kierunku Bytomia:


W kierunku Pyskowic:


Nastawnia:


Oraz pozostałości po peronach:



A teraz już zdjęcia imprezowego wozu z tego miejsca:


 W tym miejscu po raz trzeci biegliśmy :D lecz tutaj do nas dołączył kol. Bartosz z Krakowa, z którym dopiero się zapoznałem na imprezie :P


Dalej tą samą linia pomknęliśmy do pętli w Przezchlebiu, gzie wykonałem trzy zdjęcia oraz znowu z Tomkiem poszliśmy trochę dalej :P

Do Świętoszowic pojechaliśmy tą samą trasą, co poprzednio, dalej jako 288. W Świętoszowicach zmieniliśmy się na 80 do Portu w Gliwicach. W samym środku polu na drodze z Świętoszowic był kolejny fotostop. W miejscu, w którym się zatrzymaliśmy wykonałem tylko jedno zdjęcie:


Razem z Tomkiem po raz kolejny znowu pobiegliśmy, tylko, że tutaj chyba z 2 kilometry :D do przejazdu kolejowego. Na sam początek zdjęcia, w kierunku Bytomia:



oraz Pyskowic:


Po kilku minutach oczekiwania, autobus wreszcie ruszył, co uwieczniam na zdjęciach :


W dalszą drogę do Gliwic jedziemy dalej po trasie linii 80, aż do samego Portu, po drodze z dwoma postojami. Pierwszy był przy Radiostacji, gdzie wykonałem jedno zdjęcie. Po co ten fotostop tam był to nie wiem :P Organizatorzy pewnie myśleli, że zrobimy zdjęcie autobusu na tle tej radiostacji, ale niestety by nie wyszło, bo by było pod słońce ;P


Drugi fotostop był na Placu Piastów. Tam odbył się dłuższy postój, w celu uzupełnienia prowiantów. Tam wykonałem parę fotek:


Po przewie ruszamy dalej, w kierunku Portu Gliwickiego jako 80. Tam również wykonuję parę fotek, jak i podchodzę trochę do głównej ulicy, skąd wykonałem jedno zdjęcie:


Stamtąd jedziemy jako 850 do Bytomia, przez Osiedle Kopernika skąd włączamy się na drogę szybkiego ruchu. Jadąc tą drogą, to wskazówka na liczniku chyba się zatrzymała na maksymalnej prędkości :P Po drodze była kolejna kontrola biletów. 850 dojechaliśmy do Pl. Szpitalnego, gdzie jeszcze trzy lata temu linia tam zawracała. Fotostopu tam nie było. odbył się na pętli w Miechowicach.



Oraz takie jedno ujęcie z "motywem" ;)


Następnie pojechaliśmy jako 183 przez Kopalnię w Miechowicach do Bobrka, gdzie wysiadał Przemek, a My pojechaliśmy do Łagiewnik jako 227. Na koloni Zgorzelec odbył się krótki postój, co wykorzystuję na fotki:


Dalej jedziemy jako 227, w Łagiewnikach zmiana na 92 do Chorzowa. W Chorzowie wykonuję trzy fotki:


Do Katowic przemieszczamy się linią pośpieszną, czyli 820, gdzie za czasów PKMu Bytom można było spotkać Ikarusy 280, a nawet MIGi, teraz same MANy Lionsy, czasami jakiś SU18. W Katowicach stajemy na Rynku, z wbitymi wyświetlaczami, "820->  TARNOWSKIE GÓRY" , co większość ludzi pomyślała, że jest to normalny liniowy autobus :P


Następnie wybraliśmy się na przejażdżkę po terenie zajezdni PKMu Katowice, a na przystanku pod zajezdnią stajemy na fotostop.


Kolejnym etapem imprezy było odwiedzenie katowickiego, podziemnego dworca. W porównaniu z dworcem w Tarnowskich Górach, jest o wiele gorszy, jedyny plus to chyba taki, że jest podziemny.
Dwa zdjęcia z tego dworca:


Następnie jedziemy jako ZaTramwaj T-40 do Chorzowa Batorego. W Załężu wjeżdżamy na DTŚkę, po czym w Chorzowie zjeżdżamy i kierujemy się na pętlę na Osiedlu w Batorym. Tam  również wykonuję parę zdjęć:


Na terenach w Rudzie Ślaskiej się za bardzo nie znam, więc nie będę się rozpisywał. Dalej jedziemy, jako 201 do przystanku Zgoda ZUT, gdzie odbył się krótki fotostop:

 

Jako 121 jedziemy do końca tej linii, czyli do Pętli na Osiedlu w Halembie, po drodze z trzema postojami.
Pierwszy z nich odbył się przy Parku Pamięci na Kochłowicach.


Następnym postojem na tej trasie była, Halemba Stara Kuźnica.


Ostatni postój na trasie do Halemby, odbył się obok elektrowni w Halembie.


Na Halembie był trochę dłuższy postój.

Po wyjeździe z Halemby, skierowaliśmy się na ostatnią linię tego dnia, czyli 146 do Bytomia, zatrzymując się po drodze przy Kopalni Pokój w Wirku:


Dalej po tej samej trasie pojechaliśmy do Rudy Dworzec PKP, gdzie odbyliśmy następny krótki postój.


Kolejnym punktem tej trasy, był Tunel w Rudzie. Przed tym obiektem się zatrzymaliśmy i pobiegliśmy za tunel, tak aby sfocić nasz pojazd pod tunelem :P


Następnym postojem był Orzegów Most.


Kolejny fotostop odbył się na przystanku Godula Plac Niepodległości.


Przed ostatni fotostop był na pętli Orzegów Waniora.


Ostatni postój odbył się przy kościele w Szombierkach:



Na dworcu w Bytomiu zjawiliśmy się o godzinie 19:45, z prawie dwugodzinnym opóźnieniem :P Na koniec, ostatnia fota z tego dnia:


Z uwagi na to, że 5 minut wcześniej uciekła mi 20 do domu, musiałem jechać 14 do Rokitnicy, skąd już samochodem pojechałem do domu.

Na koniec, chciałbym podziękować organizatorom imprezy, jak i ich uczestników za miłą, wspólną, 9godzinną spędzoną atmosferę w tym wozie :P

2 komentarze:

  1. Bardzo fajna relacja. zjeździliście cały Śląsk. ile trwała ta impreza? było by super jak byś zamieścił mapę gdzie jeździliście, albo przynajmniej kolejność miast.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 10:00 - 19:45, a trasa wyglądała tak: Bytom -> Świerklaniec -> Tarnowskie Góry -> Gliwice -> Bytom -> Chorzow -> Katowice -> Chorzów Batory -> Ruda Śląska -> Bytom

      Usuń